Jenaplanonderwijs

De Hoeve is lid van de Nederlandse Jenaplan Vereniging (NJPV) en is een Jenaplanschool. De grondlegger van het Jenaplanonderwijs is Peter Petersen. Een belangrijk kenmerk van het Jenaplanonderwijs is het werken in stamgroepen, waardoor kinderen leren samen leven en samen leren. Het onderwijs op de Hoeve wordt gekenmerkt als: ervaringsgericht, ontwikkelingsgericht, coöperatief, wereldoriënterend, kritisch en zinzoekend. 

Bekijk hier de film Wat is Jenaplan?  


Jenaplan op de Hoeve

Stamgroepen

Er wordt gewerkt in stamgroepen. Kinderen uit meerdere leerjaren zijn gekoppeld als groep. Op de Hoeve hebben wij de volgende indeling:

Onderbouw:  vier groepen 1/2 
Middenbouw:  vijf groepen 3/4/5
Bovenbouw:  vijf groepen 6/7/8

Gesprek

Door in gesprek te zijn, kunnen wij elkaar informeren, leren begrijpen of elkaar aanspreken op gedrag. Als wij met elkaar praten, zitten wij in de kring. Dan kunnen wij elkaar goed zien en zijn wij meer bij elkaar betrokken. Kinderen vertellen over hun belevenissen. Soms nemen ze iets van huis mee dat ze aan anderen willen laten zien, soms hebben ze iets voorbereid. Deze momenten zijn aanleiding om verder te praten over een onderwerp dat iedereen aangaat of tot het houden van een leergesprek. De onderwerpen kunnen worden verwerkt in de lessen.
Voorbeelden van kringen zijn: vertelkring, tekstkring, observatiekring, verslagkring, instructie- of
introductiekring, verjaardagskring, evaluatiekring en spelkring.

Werk & spel

Spelen is leren en leren is spelen! Spel is een onmisbaar onderdeel in de ontwikkeling van kinderen. Pas als de wereld voldoende spelend ervaren is, kunnen kinderen overgaan tot het abstracte leren. Goed spelen bevordert het rijpen van de verbindingen tussen de beide hersenhelften. Tijdens spel krijgen kinderen de kans de wereld te ontdekken en te ervaren. Zij doen sociale ontdekkingen, imiteren, experimenteren, verkennen en herkennen de wereld om hen heen. Daarnaast leren zij creatief met hun leefwereld om te gaan. Spel maakt een wezenlijk deel
uit van ons onderwijs en krijgt per ontwikkelingsfase een daarbij horend accent.
De nadruk ligt op samen. Elkaar helpen is een vanzelfsprekendheid. Kinderen van verschillende
leeftijden helpen elkaar en vervullen verschillende sociale rollen. We bespreken regelmatig met elkaar hoe we nog beter kunnen samen werken.

Vieringen

Vieringen zijn een wezenlijk onderdeel van onze leefen werkgemeenschap. Wij vieren zowel in de
stamgroep als met de hele gemeenschap. Je kunt hierbij denken aan het openen en afsluiten van
projecten, het vieren van jaarfeesten en het presenteren van werk en/of expressieactiviteiten.
Door samen te vieren laten wij aan elkaar zien wat ons hoofd en hart bezig houdt. Wij delen ervaringen en belevingen. Bij de vieringen zijn ouders en verzorgers van harte welkom!
Vieringen kennen, net als andere onderwijsactiviteiten een bepaalde ordening. Er is ruimte voor
voorbereiding, voor de uitvoering en voor reflectie. We kijken in de eigen stamgroep op de vieringen terug om ervan te leren.

Jenaplanessenties